بخشي از فعاليت هاي صادراتي ماشين سازي اراک

1. آذربايجان- تجهيزات پالايشگاهي ؛ دبگ بخار
2. بنگلادش- ديگ بخار؛
مخازنLPG ؛ مخازن ذخیره، پل عظيم شييشا
3. بلژيک- ايرکولر
4. قبرس- مخازن سيار گاز مايع
5. ترکمنستان- تجهيزات پالايشگاهي، دیگ بخار
6. فرانسه- جرثقيل و قطعات سرچاهي نفت
7. انگلستان- فلنج هاي صنايع نفت
8. عمان- دیگ بخار  
9. اردن- مخازنLPG  
10. ايتاليا- جرثقيل
11. کره- مخازنLPG  
12. کويت- فلنج هاي فولادي، دیگ بخار
13. پاکستان- مخازن سيار گاز مايع
14. بلاروس- دیگ بخار
15.افغانستان- دیگ بخار
16. پاکستان- پل استراتژيک کليفتون
17. قطر- مخازن تحت فشار و ديگ‌هاي بخار
18. عربستان سعودي- فلنج هاي صنايع نفت
19. سودان-
ديگ بخار، مخازن ثابت و سيار گاز
20. سوريه-
ديگ بخار، چکشهاي سنگ شکن
21. امارات متحده عربي- مخازن LPG  - تجهيزات نفت
22. يمن- مخازن LPG  - تجهيزات نفت
23. سريلانکا- مبدل هاي حرارتي
24. امارات متحده عربي- دیگ بخار، فلنج هاي صنايع نفت
25. عراق-
ديگ بخار، پل

ماشين سازي اراک در مقاطع زماني ياد شده، علاوه بر فهرست فوق محصولات ديگري مثل چکش هاي سنگ شکن، چرخ قطار، کوره حرارتي و دستگاه سيلندر پرکني و امثال آنها را به کشورهاي هدف صادر نموده است.
با توجه به عدم امکان تشريح تمامي اقلام صادراتي، صرفاً به دو نمونه مشخص از پروژه هاي صادراتي اشاره مي شود:

پل کليفتون پاکستان، يک پروژه عظيم صادارتي
در انجام پروژه هاي صادراتي، فراتر از درآمدهاي ارزي، نکته ي نهان اما پر بهاي امر، اثبات غرور ملي، دانش فني و ماندگاري نام مجموعه ماشين سازي اراک، بر تارک پروژه پر اهميتي چون پل کليفتون در شهر کراچي پاکستان است. اين پل که به نام «قائد اعظم» نيز شهره است، در مناقصه اي تنگاتنگ، رقابتي و بين المللي به برنده ي آن يعني ماشين سازي اراک واگذار شد. صرف نظر از بخش هاي بتني آن که توسط شرکت پاکستاني به انجام رسيد، طراحي، ساخت، حمل، نصب و راه اندازي کليه استراکچرهاي فلزي آن توسط تمامي عوامل دست اندر کار به ويژه گروه هاي فلزي و سازه و نيز نصب و راه اندازي کارخانه به اجرا در آمد و با کيفيت مطلوب و در زمان مقرر به کارفرما تحويل شد.

ويژگي هاي فني و محدوديت ها:
1- در يک راستا نبودن دو خيابان موسوم به «ضياء الدين احمد» و «خليق الزمان» مستقر در دو انتهاي اين پل.
2- هندسه غامض و متغير پل به صورت قوس هاي افقي با شعاع هاي 200 و 300 متر و چرخش عرضي دو قوس افقي و چهار قوس عمودي.
3- فاصله ارتفاعي 16 متري از روي ريل هاي يک مسير راه آهن قديمي و پرواز اين پل، از پل راه آهن.
4- محاسبات فني دقيق، ضمن رعايت فاکتورهاي زيبايي شناسانه در تأسيسات شهري.
5- لحاظ نمودن شيب 6% در محاسبات و ساخت اين پروژه.
6- رعايت فواصل مجاز پل از ساختمان ها و آپارتمان هاي همجوار، از نظر قوانين مهندسي شهر سازي و عوامل زيست محيطي.
7- طراحي بهترين نوع ارتباط پل کليفتن با خيابان هاي فرعي از مسير هاي زيرين.
ناظرين پروژه: دو شرکت انگليسي به نام هاي اسکات ويلسون (Scott Wilson) و کرک پاتريک (Kirk Patrick) تأييد طراحي و محاسبات فني و نظارت بر امور را به عهده داشتند. لازم به ذکر است که سال آغاز اين پروژه 1374 و سال اتمام آن 1377 بوده است.

مخازن 50 هزار بشکه اي بنگلادش، نمونه صادراتي ديگر
اين پروژه شامل طراحي، ساخت و نصب دو مخزن پنجاه هزار بشکه اي سقف شناور (Floating roof) جهت نصب و راه اندازي در کشور بنگلادش بود که در سال 1376 و طي يک مناقصه بين المللي، ماشين سازي اراک برنده آن شد. اجراي اين پروژه به صورت EPC  و شامل کليه عمليات سيويل از جمله پايکوبي (با توجه به بارندگي هاي مداوم و لغزندگي لايه هاي زمين در محل نصب مخازن)، بتن ريزي کف و نهايتاً نصب و راه اندازي مخازن ياد شده بود.
مبلغ اين قرار داد بنا بر اظهار مدير پروژه وقت، 4261905 دلار و  45205850 تاکا (واحد پول کشور بنگلادش با ارزشي برابر 20%  دلار در تاريخ قرار داد) مواد خام و مصالح مورد نياز اين پروژه براي پرهيز از پرداخت جريمه هاي ناشي از تأخير (4000 دلار ما به ازاء هر بار تأخير  در تخليه از کشتي در بندر چيتاگونگ و بلافاصله حمل به وسيله تريلي تا محل نصب مخازن)، توسط پرسنل امور نصب و راه اندازي کارخانه، برنامه ريزي دقيقي صورت گرفت و پروژه در تاريخ مورد توافق تحويل کارفرما گرديد.

مخازن يک ميليون بشکه‌اي پالايشگاه چيتا گونگ (کشور بنگلادش)
يکي ديگر از پروژه هاي صادراتي ماشين‌سازي اراک را مي‌توان در قالب طراحي، ساخت و نصب دو دستگاه مخزن 000/500 بشکه‌اي ذخيره مواد نفتي نام برد که در سال ????، طي يک مناقصه بين‌المللي، اين کارخانه برنده آن شد. دو لايه بودن بدنه و سقف شناور  (Double Deck & Floating roof)، عدم دسترسي کافي به امکانات فني در محل، به خاطر اعتصابات مکرر خياباني در شهر چيتاگونگ، باران‌هاي سيل‌آسا، زمين باتلاقي و طوفان‌هاي شديد فصلي ازجمله مشکلات اين پروژه بودند که با شمع کوبي زمين، فونداسيون ريزي، نصب و راه‌اندازي اين پروژه سه هزار تني، پس از قسمت هيدرواستاتيک با موفقيت به کارفرماي پروژه يعني دولت بنگلادش تحويل گرديد.



صدور 40 دستگاه مخزن سيار به کشور اردن
اقدام به طراحي، ساخت و نصب مخازن خريد گاز مايع روي بوژي ها نيز ازجمله مواردي بود که در رقابت بين‌المللي از طريق يک مناقصه، ماشين‌سازي اراک برنده آن شد. ماشين سازي اراک، اين سفارش صادراتي به کشور اردن را مطابق با مشخصات فني و گواهي مشاور عالي آن کشور يعني شرکت «چوپترويل» توليد و کيفيت اين مخازن به تأييد شرکت بين‌المللي «توف رايلند» رسيد. يادآور مي شود، آقاي «ذئبي» مديرعامل پالايشگاه مربوطه در کشور اردن، موجبات رضايتمندي خود را از انجام دقيق اين پروژه کتباً به ماشين‌سازي اراک اعلام نمود. قابل ذکر است هرکدام از اين مخازن داراي ظرفيت 12هزار گالن گاز مايع بودند.


مخازن 9800 گالني LPG صادراتي به کشور پاکستان
اين مخازن نيز با برنده شدن ماشين‌سازي اراک در يک مناقصه بين‌المللي به سفارش کمپاني «فانديشن کيس» (Foundation Case Co.)  پاکستان توليد و به آن کشور صادر کرد. گنجايش هر يک از اين مخازن سيار، 9800 گالن گاز مايع بود.